تنها آبشار نمکی جهان کجاست؟
نوشته شده توسط : مجله دلتا
آبشار نمکی پتاس که تنها نمونه در جهان است در دهکده نمکی اصفهان قرار دارد و در تمام طول سال میزبان گردشگران است.
آبشار نمکی پتاس

آبشار پتاس تنها آبشار نمکی جهان از جاذبه‌های طبیعی ایران است که در جایی بین خور و بیابانک قرار دارد و در فاصله‌ای بسیار نزدیک به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران یعنی کویر مصر واقع شده است. این آبشار شاید آنچنان که باید تا به حال معرفی نشده است. با مجله دلتا در معرفی این آبشار همراه باشید.

درباره این آبشار با ارتفاع ۲۵ متر جالب است بدانید که آن را به عنوان اولین آبشار نمکی جهان می‌شناسند و در نوع خودش جاذبه‌ای منحصر به فرد محسوب می‌شود؛ البته عوامل بیرونی و انسانی بسیاری باعث شده که جذابیت‌های این آبشار بیشتر شود. به‌عنوان مثال ساخت یک دهکده توریستی و تفریحی در ۴۰ کیلومتری این آبشار و اختصاص امکانات رفاهی برای مسافرانی که برای دیدن این آبشار به آن سفر می‌کنند، از جمله عواملی است که باعث شده گردشگران سفر به این آبشار نمکی را در برنامه سفرهای ایرانگردی خود بگنجانند.

آبشار نمکی

نورپردازی آبشار در هنگام شب و تصویری از امتداد نورانی آن باعث می شود که زیبایی‌های بصری این آبشار بیش از پیش به چشم هر بیننده‌ای جلوه‌گری کند. به همین خاطر یکی از محبوب‌ترین پاتوق‌های عکاسان طبیعت برای پیدا کردن سوژه‌های جدید عکاسی، آبشار نمکی پتاس است. در این دهکده تقریبا بسیاری از چیزهایی که می‌بینید، سفید و درخشان است. از سوییت‌ها گرفته تا حتی طراحی داخلی بسیاری از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، به رنگ سفید است و یادآور درخشانی از نمک است.

زمان بازدید از آبشار پتاس هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب است. در سفر به آبشار نمکی پتاس می‌توانید از جاذبه‌های دیگری نیز بازدید کنید. این دیدنی‌ها عبارتند از:

  • دریاچه نمک خور

جایی که آن را به عنوان دریاچه نمک خور می شناسیم، دریاچه‌ایست با شمایل هندسی نامنظم که گاهی حتی اضلاع آن به ۳۰ یا ۴۰ سانتی متر می‌رسد. اگر اهل عکاسی هستید و از دیدن غروب آفتاب هم لذت می‌برید، به این دریاچه که  در فاصله ۱۲ دقیقه‌ای آبشار پتاس قرار گرفته بروید و از دیدن یکی از زیباترین جلوه‌های زیبای طبیعت لذت ببرید.

  • روستای عروسان

روستای عروسان، یکی از زیباترین نخلستان‌های روستاهای ناحیه خور و بیابانک است که علاوه بر مردم مهربان و مهمان نوازش، چشمه آب گرمی در فاصله ۱۸ کیلومتری خود دارد که طرفداران ویژه و منحصر به فردش از آن دیدن می‌کنند.

جاذبه های خور و بیابانک

  • کویر مصر

معروف ترین جاذبه‌ای که در نزدیکی آبشار نمکی پتاس قرار گرفته، کویر مصر است که در فصل زمستان، مقصد گردشگری بسیاری از مسافرانی است که قصد گردشگری متفاوت در مناطق گرم و بیابانی دارند. این کویر از چندین بخش مانند نیزار، دریاچه نمک سلکون، تنگه  رودخانه نم و تخت عروس تشکیل شده است. از بهترین تفریحاتی که در این کویر می‌توانید انجام دهید می‌توانیم به شترسواری و آفرودسواری اشاره کنیم. در ضمن، در نزدیکی کویر مصر روستایی قرار گرفته که دارای معماری جالب و سنتی مخصوص مردم بیابان است.

  • روستای گرمه

روستایی سنتی با انبوهی از نخلستان‌ها! بهترین توصیفی که می توانیم از روستای گرمه داشته باشیم این است که این روستا جایی برای آرام گرفتن مردمی است که دل به چشمه و آب زلال و همچنین نخل های سر به فلک کشیده‌اش بسته‌اند. البته در این روستا ارگ ۲۷۰۰ ساله‌ای وجود دارد که ارزش باستانی دارد و بازدید از آن، انگیزه سفر خیلی از علاقه مندان جاذبه های تاریخی به این منطقه است.

آبشار

راه های دسترسی به آبشار نمکی پتاس

برای دسترسی به این آبشار، بهترین راه، سفر به اصفهان و شروع مسیر از این استان است. از آن جا که این آبشار در نزدیکی مجتمع معدنی پتاس قرار گرفته، می‌توانید تا با استفاده از اتوبوس و یا ماشین شخصی به ۴۰ کیلومتری خور و بیابانک بروید. بهترین زمان برای این کار، فصل پاییز و مخصوصا زمستان است. البته باید بدانید که اگر قصد دارید تا در بهار برای دیدن این جاذبه بروید، با آب و هوای معتدل‌تری از هر زمان دیگر در سال روبه‎رو خواهید شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه های گردشگری مطلب “به این دره؛ تنها سفر نکنید!” را مطالعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: